StreetArt; Oude Kerkstraat/Vijgenweg in Schandelen

Gedurende een periode van een jaar werden vier muren beschilderd in een centraal plein. Elk kunstwerk onderzoekt een aspect van de Nederlandse geschiedenis in relatie tot kunstgeschiedenis, imperium en postkoloniale politiek, macro-economische krachten en hedendaags leven.

In november 2017 creëerde Gaia (een Amerikaanse kunstenaar) de muurschildering “Tulpenmanie” op de hoek van de Vijgenweg en de Oude Kerkstraat, op initiatief van Weller en de Stichting Street Art. De mural toont enkele iconische elementen uit de zeventiende eeuw, zoals exotische groenten, fruit en tulpen. Bovendien bevat het kunstwerk een portret van Frederik Hendrik, de heerser van de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden en Prins van Oranje.

Gaia belicht het begin en einde van de steenkoolwinning in Limburg. Een iconisch moment is te zien waarop Joop den Uyl op 1 december 1965 het einde van de kolenwinning aankondigt in de Stadsschouwburg Heerlen. Het Mijnmuseum en het silhouet van minister Den Uyl tijdens zijn toespraak (Minister Den Uyl sprak in Stadsschouwburg Heerlen, 17 december 1965: aankondiging mijnsluiting) worden afgebeeld, naast de sloop van de Lange Jan en de opkomst van nieuwe gebouwen zoals het Maankwartier. Het symboliseert de transformatie van het mijnverleden naar iets nieuws.

De muurschildering getiteld “Operation Heartbeat” toont een hart als centraal motief. Dit huis bevindt zich in het hart van de wijk Schandelen, waar in de jaren ’90 het project Operatie Hartslag werd uitgevoerd om prostitutie en heroïnegebruik rond het station in Heerlen tegen te gaan. Een van de bewoners van het hoekhuis werkt op de afdeling Hart- en Vaatziekten in het ziekenhuis. De bloemen die worden afgebeeld, zijn een weerspiegeling van de multiculturele samenstelling van de wijk. De papaverplant symboliseert de periode van heroïnegebruik waarmee de bewoners in het verleden te maken hadden, terwijl de schildering een boodschap van hoop en verandering uitdraagt voor de gemeenschap van Schandelen.

De vierde muur maakt gebruik van het formaat van de Boeren Schilderijen van Bruegel de Oude om hedendaags individualisme in de stedelijke en Europese context te onderzoeken. Inwoners van de wijk Schandelen namen deel aan drie sessies voor de ontwikkeling van de inhoud en waren uiteindelijk betrokken bij de fotoshoot om het dorpsgezicht te bevolken. Elk lid van de gemeenschap staat parallel maar geïsoleerd, terwijl een tulp uit de grond oprijst als symbool van veerkracht voor een buurt die werd getroffen door drugs tijdens de herstructurering van de koolstofeconomie in Limburg naar een dienst- en kantoorgeoriënteerde economie.