Op 12 maart 2025 vond in Heerlen het GMS Café plaats, een bijeenkomst die volledig in het teken stond van het erfgoed van de wijk GMS. Tijdens deze speciale editie werd samengewerkt met Basisschool De Horizon, waardoor jong en oud samenkwamen om herinneringen op te halen en na te denken over de toekomst van de wijk. Het initiatief maakte deel uit van het Erfgoedjaar 2025 en bood kinderen de kans om actief betrokken te zijn bij het zichtbaar maken van de geschiedenis van hun leefomgeving.

Tijdens de GMS Lunch gingen leerlingen van groep 6, 7 en 8 op ontdekkingsreis door hun eigen buurt. Ze verzamelden verhalen en bezochten plekken die typerend zijn voor het karakter van GMS, zoals het bord bij de LTM-weg dat herinnert aan het mijnverleden, Sporting Heerlen als sociale spil in de gemeenschap, en de grote boom bij de gymzaal waar veel betekenisvolle ontmoetingen plaatsvonden. Daarnaast kwamen ook verhalen uit de jaren ’80 en ’90 naar boven, waaronder thema’s als verslaving, de zoektocht naar veiligheid en saamhorigheid, en de impact van kunstprojecten als House of Colors en PPL.

Tijdens het GMS Diner werkten bewoners en kinderen samen aan ideeën om het erfgoed van de wijk op een creatieve en toegankelijke manier tot leven te brengen. Er werden tal van voorstellen gedaan, waaronder interactieve wandelroutes met QR-codes en filmpjes, een geocachingroute met verborgen ‘schatjes’ gemaakt door kinderen, en het organiseren van verhalenavonden, tentoonstellingen en kunstprojecten zoals muurschilderingen en een ‘Remember Wall’. Ook werden er voorstellen gedaan om erfgoed te vertalen naar kinderverhalen, sport- en speelevenementen te organiseren met erfgoedthema’s en een volledige mijnwerker-ervaring op te zetten inclusief VR- en audio-elementen.

De avond werd afgesloten met het concretiseren van de plannen en het enthousiasmeren van bewoners en partners om mee te werken aan de uitvoering ervan. Uit de sessie kwamen vijf speerpunten voort: het verzamelen van verhalen en tradities (bijvoorbeeld via podcasts en ansichtkaarten), het creëren van beleving door kunst en interactieve routes, het versterken van de gemeenschap met activiteiten zoals wensbomen en kampvuren, het combineren van educatie en sport, en het inzetten van moderne technieken zoals QR-codes, hologrammen en virtual reality om het verleden op eigentijdse wijze te laten herleven.