Vragen & opmerkingen over bewonersavond ‘Parkeeraanpak GMS’

Tijdens de bewonersavond hebben we 87 ingevulde vraagformulieren ontvangen met in totaal ongeveer 250 vragen/opmerkingen. Ook zijn er na afloop nog enige vragen gesteld. Zoals toegezegd hebben we de vragen en antwoorden gebundeld en hieronder per onderwerp beantwoord.

  1. Technische vragen blauwe zone

1.1 Kosten en betaalbaarheid: Wat kost een ontheffing voor een blauwe zone in 2025 en wie komt daarvoor in aanmerking

– Een ontheffing kost  €32,65 en is daarna altijd geldig.

– Een ontheffing geldt voor maximaal twee kentekens.

– Bewoners kunnen per adres een onbeperkt aantal ontheffingen aanvragen.

– Bedrijven en instellingen kunnen maximaal 15 ontheffingen krijgen.

– Bezoekers zonder ontheffing moeten een parkeerschijf gebruiken.

1.2 Toepassing: Krijgen alle wijken binnen GMS een blauwe zone?

Er komt binnenkort een vragenlijst. U kunt daarin zeggen wat u vindt van een blauwe zone of vergunningparkeren in uw buurt. Afhankelijk van de uitslag kunnen in delen van GMS een blauwe zone worden ingevoerd (zie ook het antwoord op vraag 1.2). 

1.3 Probleemverschuiving: Verschuift de parkeeroverlast niet naar de wijken/buurten waar geen blauwe zone ingevoerd wordt?

De kans hierop is altijd aanwezig. Het is wel zo dat de kans op verschuiving kleiner is als we de gebieden waarbinnen de blauwe zone wordt ingevoerd groot genoeg maken. De loopafstand voor de langparkeerders wordt dan te lang. Het parkeren in de wijk wordt daarmee onaantrekkelijker.

Wij doen een voorstel voor een indeling in kleinere gebieden (sectoren). Deze indeling is gebaseerd op de (maximale) loopafstand die de parkeerders bereid zijn om te lopen tot hun bestemming. Daarnaast worden de maatregelen na enige tijd geëvalueerd en eventueel (na een nieuwe enquête) uitgebreid.

1.4 Kortparkeerders: Er wordt getwijfeld aan het effect van een blauwe zone op kortparkeerders.

Een blauwe zone helpt niet tegen mensen die kort willen parkeren. Daarvoor werkt betaald parkeren of vergunningparkeren beter. Dit geldt vooral voor plekken dichtbij het centrum. In GMS gaat het om het gebied waar nu al betaald parkeren en vergunningparkeren is. De huidige regelingen werken daar dan ook het beste. 

1.5 Ontheffing: Kunnen bewoners een ontheffing voor het parkeren in een blauwe zone krijgen en hoe?

Als er een blauwe zone komt, kunt u online een ontheffing aanvragen. We informeren u daar dan over.

1.6 Tijdstip: Er is de voorkeur om een blauwe zone te laten gelden tijdens de periode 9:00–21:00 uur (vanwege overlast van werkbussen).

De tijden van gereguleerd parkeren komen ook in de vragenlijst. Wel zullen in heel GMS dezelfde tijden gelden.

  1. Technische vragen parkeren met een vergunning

2.1 Kosten en betaalbaarheid: Wat kost een parkeervergunning en is dit betaalbaar? 

De kosten voor een parkeervergunning zijn in 2025:

– Bewoners: €79,80 (voor de eerste parkeervergunning) en €90 (voor de tweede parkeervergunning) per half jaar

– Ondernemers: €116,40 (voor de eerste parkeervergunning) en €131,40 (voor de tweede parkeervergunning) per half jaar

2.2 Aantal vergunningen: Zit er een limiet op het aantal parkeervergunningen per huishouden? 

U mag maximaal twee parkeervergunningen aanvragen. Het totaal aantal parkeervergunningen die we kunnen geven hangt af van het aantal parkeerplaatsen in het gebied. Als er te veel aanvragen zijn, komt er een wachtlijst. Bewoners krijgen voorrang en een eerste vergunning krijgt voorrang boven een tweede vergunning.

2.3 Bezoekersregeling: Kunnen bewoners zonder auto een bezoekerskaart aanvragen waarmee zij familie of vrienden kunnen laten parkeren en ontvangen?

Er is een bezoekersregeling beschikbaar voor bewoners in vergunningengebieden. Bewoners die zelf geen parkeervergunning hebben kunnen hier ook gebruik van maken. Hiermee kan er maximaal 100 uur per kwartaal worden geparkeerd, waarbij de kosten €0,40 per uur bedragen. Alle informatie over het gebruik hiervan vindt u terug op de gemeentelijke website.

2.4  Tijdstippen & gebruik: Wat gebeurt er na 18.00 uur met vergunninghoudersplekken? Kunnen de vergunningtijden ook uitgebreid worden?

Parkeren met een vergunning geldt alleen op de tijden die op de verkeersborden staan. Buiten die tijden mag iedereen er parkeren. Het instellen van vergunningparkeren voor de hele dag heeft alleen nut als er mensen parkeren die niet in de wijk wonen. Als de parkeerders in de avonduren alleen wijkbewoners zijn, is dit geen oplossing. In de vragenlijst vragen we naar uw mening over langere vergunningtijden.

2.5 Autohandelaren: Hoe wordt omgegaan met handelaren met meerdere auto’s voor de deur?

Autobedrijven moeten een ontheffing aanvragen om auto’s op straat te parkeren. Meer informatie staat op de website van de gemeente: (https://www.heerlen.nl/parkeren-bij-autobedrijven).

2.6 Kentekenregistratie: Is een parkeervergunning gekoppeld aan een kenteken? 

Ja. U kunt op uw parkeervergunning maximaal drie kentekens registreren, maar er kan slechts één kenteken actief zijn.

2.7 Zichtbaarheid & handhaving: De vergunningzones zijn slecht zichtbaar. Er hangt alleen een verkeersbord bij de ingang van de zones. Dit leidt tot per ongeluk foutparkeren. 

Als de verkeersborden duidelijk zijn, is het ook duidelijk waar u mag parkeren. Parkeerders blijven altijd zelf verantwoordelijk. Handhaving helpt mee om het gewenste parkeergedrag te bereiken.

2.8 Winkelstraten: Vergunningparkeren is niet gewenst in winkelstraten, zoals de Willemstraat, vanwege het kortparkeren van klanten. 

We zijn het daar mee eens. We willen daarom betaald parkeren, zoals nu het geval is, aanhouden.

2.9 Bestaande vergunning: Blijven bestaande vergunningplaatsen behouden? Bewoners die al 20 jaar een parkeervergunning hebben willen hun huidige parkeersituatie behouden. 

In dit gebied sturen we een vragenlijst rond. We willen onderzoeken wat wijkbewoners van de huidige parkeersituatie vinden. We verwachten dat bewoners de huidige situatie willen behouden.

2.10 Toegankelijkheid: Kunnen mensen van buitenaf ook een parkeervergunning aanvragen? 

Nee. Wel kunnen bedrijven die in het vergunningengebied zitten maximaal twee parkeervergunningen aanvragen.

3. Blauwe zone & parkeren met vergunning

3.1 Behoud bijzondere parkeerplekken: 

– Blijven invalidenparkeerplaatsen voor de deur behouden? 

Gehandicaptenparkeerplaatsen blijven behouden.

– Hoe wordt omgegaan met bewoners die een eigen oprit hebben? 

We maken geen verschil tussen bewoners met of zonder parkeerplek op eigen terrein. We gaan wel nog bekijken hoe we met de appartementencomplexen met eigen parkeerplaatsen omgaan.

– Mag je een camper enkele keren per jaar aan huis parkeren en is daar dan een aparte vergunning voor nodig? 

Voor het parkeren van een camper is een aparte ontheffing nodig. Een camper mag niet langer dan 5 dagen achter elkaar op de weg geparkeerd worden.

3.2 Parkeerdruk Cluysenaerstraat: Werknemers van het belastingkantoor en bezoekers van de praktijkschool parkeren in de Cluysenaerstraat. Parkeerders gaan dus niet naar het station of centrum. 

Dat klopt, maar door langparkeerders die naar het centrum gaan te weren ontstaat er meer parkeerruimte voor de parkeerders uit de wijk.

3.3 Werkverkeer en bedrijfsvoertuigen: Maak betaald parkeren aantrekkelijker voor werknemers, zodat zij niet uitwijken naar woonstraten. 

Voor werknemers zijn er goedkope parkeerplekken buiten de wijk. Maar veel mensen willen toch vooral gratis parkeren, zeker als de loopafstand beperkt is.

3.4 Werkbussen: Grote bedrijfsbussen staan vaak dubbel geparkeerd. Kunnen er parkeerplekken voor bussen gemaakt worden? 

Alleen heel grote voertuigen kunnen een aparte regeling krijgen. Voor gewone werkbusjes is dat niet mogelijk. Er worden geen aparte parkeerplaatsen voor bedrijfsbussen gerealiseerd.

3.5 Parkeerdruk bij moskee: Er is regelmatig sprake van parkeerproblemen, met name op vrijdag en zondagochtend. 

Door het invoeren van een blauwe zone of vergunningparkeren voorkomen we dat langparkeerders in de wijk kunnen parkeren. Hierdoor komen er meer vrije parkeerplaatsen. We hopen hiermee de parkeerdruk in de wijk te verminderen.

3.6 Elektrisch rijden en laadplekken: Welke invloed is er op plekken voor elektrische laadpalen? 

Het plaatsen van laadpalen gebeurt altijd op basis van vraag en er wordt altijd rekening gehouden met de parkeerdruk in de omgeving. Als een laadpaal in een blauwe zone ligt, moet je tijdens het laden ook gebruik maken van een parkeerschijf of een bewonersontheffing.

3.7 Regelingen combineren: Is een combinatie mogelijk, of moet er gekozen worden voor één van de twee oplossingen?

Per wijkdeel (sector) kan er slechts één parkeerregeling gekozen worden. Wel kan in theorie in de ene sector bijvoorbeeld blauwe zone worden ingevoerd en in een andere sector vergunningparkeren, al naargelang de uitslag van de vragenlijst.

  1. Handhaving

4.1 Er wordt niet of niet vaak genoeg gehandhaafd en met meldingen wordt bovendien niks gedaan. Zonder verandering hierin leveren de voorgestelde maatregelen weinig op. Zijn er mogelijkheden om bewoners bij de handhaving te betrekken?

De gemeente adviseert de bewoners om de overlast altijd te blijven melden. Dit kan via onze website (www.heerlen.nl/meldingen)

5. School 

5.1 Kiss & ride: De basisschool ‘De Horizon’ heeft parkeerproblemen. Er zijn veel ouders die hun kind met de auto op hetzelfde tijdstip afzetten en ophalen. Ontheffingen van €32,65 (per kenteken) lossen dit probleem niet op. 

Veel ouders willen vlak bij school parkeren. Dit blijft lastig. Met de school zoeken we naar oplossingen. Het instellen van een blauwe zone helpt omdat het leidt tot meer vrije parkeerplaatsen in de nabije omgeving van de school. De langparkeerders worden hiermee geweerd. Daarnaast wordt in samenspraak met de werkgroep ‘Veiligheid en Leefbaarheid’ de wenselijkheid en de mogelijkheden van het uitbreiden van parkeerplaatsen in de Boerhavestraat onderzocht. Hierbij geldt dat uitbreiden van de parkeergelegenheid alleen wordt overwogen als het een structurele bijdrage tot het oplossen van het probleem biedt.

Bovendien wordt de mogelijkheid onderzocht om het aantal parkeerplaatsen uit te breiden.

5.2 Oplossingen: Docenten moeten gestimuleerd worden om te parkeren op de parkeerplaatsen bij het voetbalveld aan de Boerhaavestraat, die momenteel nauwelijks worden gebruikt, of de parkeerplaats van Sporting Heerlen.

Deze oplossing bespreken we met de schooldirectie.

5.3 Doorstroming: Bij de kruising van de L.T.M. weg en Meezenbroekerweg is er vaak overlast van ouders die hun kinderen afzetten, wat de doorstroming belemmert. 

Zie ook antwoord 5.1.

6. Ideeën

6.1 Slim gebruik van bestaande en nieuwe locaties

Bij nieuwbouw (zoals het Franck-terrein) een parkeergarage eronder. 

Elk nieuwbouwplan moet zelf parkeerplaatsen regelen. De ontwikkelaar is verantwoordelijk voor de aanleg van voldoende parkeerplaatsen. 

  • Gemiste kans bij Cruchten-terrein: hier hadden parkeerplaatsen kunnen komen. 

Op dit terrein zijn er inmiddels waterbuffers aangelegd. Er kunnen dus geen parkeerplaatsen meer aangelegd worden.

  • Parkeergarage realiseren aan de Spoorsingel ter hoogte van Robroekergats.

Nieuwbouwprojecten moeten hun eigen parkeerplekken regelen. Er is nu genoeg ruimte in de bestaande parkeergarages in het centrum. Een nieuwe parkeergarage bouwen is duur en dus niet logisch. 

  • Veld bij voetbalterrein Boerhaavestraat (in samenwerking met BS De Horizon, Sporting Heerlen en bewoners) als parkeeroplossing op korte termijn. 

Dit wordt onderzocht.

  • Op de Burettestraat kunnen parkeervakken bij de leegstaande school gemaakt worden zonder groen op te offeren. 

Vanwege de te grote afstand tot de wijk GMS is er geen noodzaak om deze parkeerplaatsen aan te leggen.

  • Braakliggend terrein tegenover CBS-gebouw: tegen goedkoper tarief voor werkenden in de buurt 

De mogelijkheden voor de aanleg van extra parkeerplaatsen worden meegenomen in de komende plannen over dit terrein. Op dit moment hebben we hier niet meer informatie over.

  • Oud GAR-kantoor (Heldevierlaan): ongebruikt terrein, goede bereikbaarheid vanaf centrum. 

Dit terrein is niet van de gemeente. Hier kunnen we dus geen parkeerplaatsen maken. 

  • Elektriciteitshuisje Enexis (Achterstraat 1): Deze locatie biedt ruimte voor parkeerplaatsen. 

Deze locatie is te klein om voldoende extra parkeerplaatsen aan te leggen.

  • Carbon6: hier is nog ruimte voor parkeerplaatsen. 

Dit klopt, maar op deze plek is betaald parkeren. Alleen met aanvullende maatregelen in de wijk zullen werknemers hier ook echt parkeren.

6.2 Herinrichting parkeervakken en verkeersstromen: 

  • Parkeervakken inrichten (met verhogingen, zoals varkensruggen) zodat dubbel parkeren wordt voorkomen. 

Parkeervakken lijken handig, maar leveren soms juist minder plekken op. Als we parkeervakken aanleggen, moeten we daarvoor de standaardafmetingen  aanhouden. Een parkeervak heeft een standaardlengte van 6 meter. In een straat waar veel kleinere auto’s worden geparkeerd kan het aanbrengen van parkeervakken er voor zorgen dat er minder parkeerplaatsen overblijven.

  • Eenrichtingsverkeer op de Grasbroekerweg, de Graham Bellstraat en de Kochstraat kan ruimte scheppen voor schuine vakken én de verkeersveiligheid verbeteren.

Het maken van schuine vakken levert niet altijd heel veel extra parkeerplaatsen op. Eenrichtingsverkeer heeft ook weer veel nadelen. Het verkeer moet via een andere weg rijden met mogelijk overlast op andere plaatsen als gevolg. Ook bestaat het gevaar dat de snelheid toeneemt. Los daarvan is het alléén aanleggen van extra parkeerplaatsen op dit moment geen goede oplossing. Het gevaar is groot dat je daardoor nog meer langparkeerders uit het centrum aantrekt. 

6.3 Werkverkeer en langparkeerders

  • Werknemers aanmoedigen om betaald te parkeren door middel van aantrekkelijke tarieven.

Zolang parkeren in de wijk gratis is, blijven mensen van buiten er parkeren. Daarom willen we dit eerst veranderen. Om die reden wordt er aan de hand van de Werkgeversaanpak in eerste instantie ingezet op alternatieven zoals thuiswerken, carpoolen, openbaar vervoer en fietsen.

  • Langparkeerders aanpakken door het tarief op te bouwen. Hoe langer iemand parkeert, hoe duurder het wordt.

Dit is niet van toepassing in GMS. De bedoeling is om de langparkeerders naar de betaalde parkeerplaatsen buiten de wijk te sturen. 

  • Werkgevers laten bijdragen aan (goedkopere of gratis) parkeergarages.

Nieuwe bedrijven moeten zelf voor voldoende parkeerplekken zorgen. Bestaande bedrijven moeten dit niet.

6.4 Bezoekersstromen beter verdelen

  • Moskeebezoekers parkeren in avonden en weekenden bij scholen/belastingkantoor (dan leeg). 

Zolang parkeren op straat gratis en voor iedereen mogelijk is, blijven mensen hun auto daar zetten. Ook als bedrijven andere plekken aanbieden.

  • Parkeerterreinen buiten de stad promoten met (gratis) pendelbusjes richting centrum. 

Zie bovenstaande antwoord.

  • Goedkoop of gratis parkeren in het centrum als alternatief: minder overlast in de wijk, meer bezoekers voor de binnenstad. 

De gemeente kan alleen het gratis parkeren op straat mogelijk maken, niet in de parkeergarages. De parkeergarages zijn geen eigendom van de gemeente. Het gratis maken van deze parkeerplaatsen heeft op de problematiek in GMS geen invloed. Dit heeft vooral te maken met het beperkte aantal straatparkeerplaatsen in het centrum en de aantrekkelijkheid vanwege de korte loopafstand.

Straatparkeerplaatsen vlakbij winkels en bedrijven zijn altijd de meest gewilde parkeerplaatsen. De parkeerplaatsen staan vol met het huidige tarief van €1,50 per uur, ze stonden vol met het tarief van €2 per uur en ook toen het eerste uur gratis was, waren ze allemaal bezet. En als ze weer gratis worden, staan ze ook vol. Er zijn nu eenmaal te weinig straatparkeerplaatsen voor alle parkeerders die in het centrum moeten zijn. Het is dus ook niet zo dat er daardoor minder langparkeerders in de wijken staan. Als er geen plaats is op de gratis centrumparkeerplaatsen, wijken ze gewoon weer uit naar de wijken.

6.5 Duurzame en wijkgerichte oplossingen

  • Kinderen en ouders stimuleren om met de fiets naar school te komen. 

Elk jaar benaderen we enkele basisscholen in Heerlen voor onze scholenaanpak. We moedigen kinderen en ouders hierbij aan om lopend of op de fiets naar school te gaan.

  • Buurtbewoners betrekken bij handhaving en hierin ondersteunen.

De gemeente adviseert de bewoners om de overlast altijd te blijven melden. Dit kan via onze website (www.heerlen.nl/meldingen)

7. Frustratie

7.1 Gevoel van oneerlijkheid

  • Bewoners vinden het onterecht dat zij moeten betalen (blauwe zone/vergunning), terwijl (vooral) anderen (kort- en langparkeerders) de overlast veroorzaken.

De openbare ruimte is in principe van en voor iedereen. Door het invoeren van een blauwe zone of vergunningparkeren krijgen bewoners aparte rechten voor de openbare ruimte. Dit kost geld, waarbij degene die daarvan profiteert ook mee moet betalen.

  • Ook bewoners zonder parkeerproblemen worden geraakt. Dit voelt niet eerlijk.

We willen dat iedereen zich over de voorstellen kan uitspreken en daarom wordt er binnenkort een vragenlijst gehouden. Het is overigens de vraag wat bedoeld wordt met ‘bewoners zonder parkeerproblemen’. Zo kunnen ook bewoners met eigen parkeerplaats overlast ervaren (voor hun bezoekers bijvoorbeeld).

7.2 Effect van nieuwe ontwikkelingen op de huidige parkeeroverlast: Ontwikkelingen zoals het terrein van Houthandel Franck en het gebied tussen Willemstraat en Spoorsingel verergeren het parkeerprobleem. 

Nieuwe ontwikkelingen moeten hun eigen parkeerplekken regelen. Dat voorkomt nieuwe overlast.

7.3 Twijfel over effectiviteit maatregelen: De voorgestelde maatregelen lossen het probleem niet op; de bestaande infrastructuur is er simpelweg niet op ingericht. 

Uit andere wijken blijkt dat deze maatregelen goed werken.

7.4. Herhaling van oud beleid zonder resultaat: De aanpak lijkt sterk op het beleid uit 2006. Bewoners vragen zich af wat er toen is onderzocht, wat de uitkomsten waren en waarom die niet opgevolgd zijn. 

Eerder was er geen meerderheid onder de bewoners voor parkeermaatregelen. Nu kijken we opnieuw wat de meerderheid vindt.

7.5 Molenweiflat apart behandelen: Bewoners van de Molenweiflat moeten we niet meenemen; zij hebben een eigen parkeeroplossing. 

Dit wordt verder onderzocht.

8. Klachten

8.1 Parkeerdruk en langdurige bezetting

  • Bewoners van Frans Dohmenhof parkeren op de Grasbroekerweg.

De Frans Dohmenhof is nu vergunninggebied. De bewoners van de Frans Dohmenhof kunnen nu nog gratis parkeren in de Grasbroekerweg. Als de Grasbroekerweg blauwe zone wordt, kunnen zij hier niet meer lang parkeren. 

  • Tussen huisnummers 5 t/m 60 aan de Grasbroekerweg staan regelmatig auto’s en werkbussen met buitenlandse kentekens (o.a. Roemeens), soms de hele week. 

Met behulp van de voorgestelde maatregelen kunnen dergelijke voertuigen geweerd worden.

8.2 Overlast bij voedselbank: Overlast bij de kerk door bezoekers van de voedselbank 🡪 betere locatie gewenst. 

Een hoge piekdrukte is alleen een probleem als dat leidt tot foutparkeren of gevaarlijke situaties. Daar treden we tegen op.

8.3 Verkeersveiligheid in de wijk: 

  • Er wordt te hard gereden in de wijk, met name op de Schandelermolenweg. 

De klacht wordt geregistreerd.

  • Pakketbezorgers zorgen voor overlast door op stoepen te rijden of te parkeren. 

Dit wordt bij Handhaving gemeld.

  • De veiligheid van fietsers en voetgangers staat onder druk op het kruispunt Willemstraat-Kempkensweg.

De drukte op het kruispunt Willemstraat-Kempkensweg wordt mede veroorzaakt door het beperkt aantal in- en uitgangen van GMS aan de zuidkant van de wijk, met name door het ontbreken van een aansluiting ter hoogte van de busbaan aan de Sittarderweg. Helaas is er op korte termijn geen oplossing voorhanden.

8.4 Gebruik van openbare ruimte door sportclubs: De lokale voetbalvereniging parkeert niet op eigen terrein, maar gebruikt de openbare straat. 

We vinden het vervelend dat dit overlast veroorzaakt. Als de parkeerplaatsen op eigen terrein vol zijn, dan moeten mensen uitwijken naar een parkeerplek op straat. Dit is gewoon toegestaan. Maar als er door hen fout geparkeerd wordt, kunnen we hierop natuurlijk handhaven.