Alle werkzaamheden tot nu toe zijn bedoeld om kabels aan te leggen: negen middenspanningskabels en twee datakabels. Volgende week is het moment gekomen dat die kabels door de boringen en kabelsleuven kunnen worden getrokken. Het tracé is meer dan duizend meter lang. Met een gewicht van bijna vier kilo per meter weegt één stroomkabel van die lengte meer dan een volledig ingerichte ambulance. Om drie middenspanningskabels tegelijk door het tracé te trekken is enorm veel kracht nodig. Daarom wordt de kabeltrek in twee delen uitgevoerd.
Voor de eerste trek worden aan een kant drie haspels met middenspanningskabels opgesteld. Aan het eind van het traject staat een kabeltrekker met een lierkabel. Die wordt door de sleuf en de boringen naar het beginpunt gevoerd. Daar worden de kabels met een kabelkous aan de lierkabel bevestigd. Een draaibare wartel voorkomt dat er te veel spanning op de kabels komt te staan. Om de trek lichter te maken voor de kabels en de lier, worden bij boringen en bochten kabeltransporteurs ingezet. In de sleuf wordt de kabel over kabelrollen geleid en bij boringen wordt kabelglijmiddel gebruikt om de weerstand te verminderen. Alle boorgaten moeten daarom openblijven tot de kabeltrek is geslaagd.
De eerste trek wordt in vier delen uitgevoerd: één voor elke bundel van drie middenspanningskabels en nog eentje voor de twee datakabels. Als dat achter de rug is, kunnen de boorgaten in het asfalt worden dichtgeklinkerd. De prioriteit ligt bij het vrijmaken van de Sittarderweg. Daarmee wordt de druk op de L.T.M. Weg verminderd en wordt het bij de scholen in de buurt weer een stuk rustiger. Daarna worden de boorgaten in de Elfmorgenstraat en de Molenwei dichtgemaakt. De tweede trek begint waar de eerste is geëindigd en loopt door tot aan de eerste boring op de Huskensweg. In het boorgat onder de parkeervakken tegenover Wonen Limburg komt een grote kabelmof te liggen waar de kabels van trek 1 en trek 2 met elkaar worden verbonden.









